Karlshamn: Tankställe för biogas kommer i januari 2009

Blekinge får sitt andra biogastankställe när EON i januari öppnar en biogaspump på AhlbergBil nära E22:an i Karlshamn. Biogasen kommer att tas från Kristianstad där den utvinns från reningsverken. Den är alltså av typen Fordonsgas100. Dvs 100% av fordonsgasen är lokalt producerad, förnybar biogas. Sista godkännandet från Karlshamn kommun återstår men enligt EON är anläggningen beställd och kommer sannolikt stå klar i januari. Blekinges första biogastankställe öppnades 2006 i Olofström.

Det finns nu över 50 fordonsgastankställen i Sverige. Se miljofordon.se och SvenskBiogas för mer information om biogas.

Fordonsgastankställen

Om biogas från miljofordon.se:

”Ser man till den totala effekten av koldioxid och metan så minskar bidraget till växthuseffekten med 70-95 procent vid biogasdrift i lätta fordon jämfört med bensindrift. Vid användning i tunga fordon gäller samma princip – inga koldioxidutsläpp.”

”Den samlade klimatnyttan kan schablonmässigt sägas vara 50-90 procent från tunga biogasfordon, jämfört med dieseldrift. Utsläppen av reaktiva kolväten från lätta fordon är c:a 70 procent lägre vid biogasdrift än vid bensindrift.”

Uppdatering 090521: Biogasmacken kommer stå klar innan sommaren enligt E.ON.

Blekinge får sitt andra biogastankställe när EON i januari öppnar en biogaspump på AhlbergBil nära E22:an i Karlshamn. Biogasen kommer att tas från Kristianstad där den utvinns från reningsverken. Den är alltså av typen Fordonsgas100. Dvs 100% av fordonsgasen är lokalt producerad, förnybar biogas. Sista godkännandet från Karlshamn kommun återstår men enligt EON är anläggningen beställd och kommer sannolikt stå klar i januari. Blekinges första biogastankställe öppnades 2006 i Olofström.

Det finns nu över 50 fordonsgastankställen i Sverige. Se miljofordon.se och SvenskBiogas för mer information om biogas.

Fordonsgastankställen

Om biogas från miljofordon.se:

”Ser man till den totala effekten av koldioxid och metan så minskar bidraget till växthuseffekten med 70-95 procent vid biogasdrift i lätta fordon jämfört med bensindrift. Vid användning i tunga fordon gäller samma princip – inga koldioxidutsläpp.”

”Den samlade klimatnyttan kan schablonmässigt sägas vara 50-90 procent från tunga biogasfordon, jämfört med dieseldrift. Utsläppen av reaktiva kolväten från lätta fordon är c:a 70 procent lägre vid biogasdrift än vid bensindrift.”

Uppdatering 090521: Biogasmacken kommer stå klar innan sommaren enligt E.ON.

Det här inlägget postades i Karlshamn, miljövänlig teknik och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.